bismillahhirrahmannirrahim.
heww. lma gila x update. xcukup rajin. bz dgn kerja rumah yg x pernah siap. hari2 rutin yg sama. bgn tdo, kemas bilik, basuh baju, kemas rumah, sidai baju, masak, lipat baju, on9, tgk tv. haha. ni lah kja saya sbg penganggur kt rumah. penat gila kot. hee
org selalu cakap. 'setakat ddk rumah , buat ap. baik g kerja ke. jalan2 ke.' haish. yg ddk rumah ni xda la rugi pon. belajar gk. belajar kemas. belajar masak. yg bkerja tu ada? lg2 yg ddk asrama tu. makan dh siap dmasak. tggl nk beratur je. pggn pon xpayah basuh. senang gila kn hidup. tu pon byk complain. x sedap lah. masin lah pedas lah. beratur panjang lah.
haa. bila kna buat sndiri bru thu nk penat. mak kita buat lek je. boleh kerja. buat semua2 tuh. layan suami, anak2 lg. hebat x.? pernah x dgr org kata.
Seorang ibu sanggup memelihara 10 orang anak, tetapi 10 orang anak belum tentu dapat memelihara seorang ibu.
soo,,, belajar slow2. awal2 salah xpa. ad mak ayah boleh tegur. kita pon dh besar. mmg patut buat semua tu. kalau zaman nenek moyang kita dlu, time2 umur kita ni dh beranak pinak dh. tp skrg? agak2 yg x pernah pggg penyapu pon ad kot. mcm mna nk jga anak bini kn. masa yg terluang ni lah msa kita nk belajar. kalau pndai ilmu fizik, matematik tp x reti nk jga rumah n anak2 x guna jugak . xkn semua kn harap kt org gaji.
yg nak bekerja pon xsalah. dapat jugak pengalaman. pengalaman yg kami2 kt rumah ni x dpt. tgk dunia luar. jmpa org luar. bergaul dgn ramai org. yg berbeza umur. secara x lgsg , skill ntk komunikasi boleh improve. sng nk interview pergi oversea kn kn.? bekerja pon still boleh kemas rumah kn. boleh belajar masak. boleh tgkkn adik2. boleh ringankn beban mak ayah.
ap yg kita lalui ni, ad baik buruk. cuma kita je. diri kita. nk jdkn bnda tu baik ke buruk. nk gunakn masa lapang yg ada tu dgn makan tidur je atau meringankn beban org kt sekeliling. kalau kita plan cuti ni dgn perkara yg baik n ikhlaskn hati. walaupun perkara remeh. insyaAllah, Allah permudahkn dn bntu kita. tgk mcm yg ddk kt rumah tu. nmpk mcm senang je kn. tp kalau dh x ikhlas. nk masak ttbe gas abis. nk basuh baju ttbe xda letrik, mesin rosak, air xda. x ke bnda tu jd susah. mak ayah balik kna marah pulak sbb x buat kerja. xpasal2 kn.
cuba renung balik diri kita. banyak lg masa yg terluang yg boleh tebus balik salah silap kita sblm ni. ikhlaskn diri. yakin Allah bersama kita dlm setiap gerak geri. insyaAllah, ap pon yg kita buat d permudahkn. :)
No comments:
Post a Comment